wtorek, 9 maja 2017

Zapomniani bohaterowie cz. 2


Pamiętacie taki wierszyk: 

"Dzień Zwycięstwa, maj zielony, białe kwitną bzy. 
Dziadek usiadł zamyślony, wspomniał wojny dni...."

(I tu zła wiadomość- jeśli pamiętacie, to zaliczacie się niestety do swoistych dinozaurów, bo w dzisiejszych szkolnych podręcznikach już go na pewno nie ma...). Wstyd się przyznać, ale mnie ten wierszyk do dzisiaj wzrusza. I właśnie w dużej mierze ze wzruszeń i pewnego rodzaju zadumy powstał dzisiejszy wpis.

Pakhulani

Dzisiaj, czyli 9 maja, w Gruzji (tak, jak i w innych krajach dawnego bloku wschodniego) uroczyście obchodzony jest Dzień Zwycięstwa Nad Faszyzmem. Jest to święto narodowe, organizowane są spotkania z weteranami (wg oficjalnych danych żyje ich w Gruzji jeszcze 922), politycy składają kwiaty pod pomnikami... a mnie w tym kontekście zawsze przychodzą na myśl inne, znacznie skromniejsze "pomniczki" i obeliski, którymi usiane są gruzińskie wioski. Kiedyś o nich pisałam- TUTAJ - ale wtedy nie zdawałam sobie jeszcze sprawy, jak wiele ich jest i jak niesamowite przybierają kształty. Niestety, obecnie prawie wszystkie niszczeją zapomniane i obdrapane. Nadal nie rozumiem, jak to się ma do legendarnego wręcz przywiązania Gruzinów do przodków, do zmarłych i do tradycji. Nie rozumiem tym bardziej, że tablice upamiętniają nie jakieś abstrakcyjne, obce wojsko, ale poległych w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej Gruzinów. Od pewnego momentu zaczęłam specjalnie zwracać uwagę na te tablice i fotografować wszystko, co znalazłam, bo wydaje mi się, że już niedługo po wielu z nich ślad zaginie. Smutny to widok, bo wygląda trochę tak, jak gdyby miejscowi nie odważyli się ich co prawda zniszczyć, ale po prostu czekali, aż same rozpadną się z rdzy i starości. A może tamta wojna już nikogo nie obchodzi? Bo przecież później przyszły kolejne wojny, których wspomnienia są dużo świeższe i bardziej bolesne dla obecnie żyjących? Nie znalazłam odpowiedzi na te pytania. Znalazłam za to sporo pomników, które pokazuję poniżej.

Gruzińska Droga Wojenna
"Nasza sprawa jest słuszna, zwyciężymy"
Okolice Zugdidi
Achalciche
Okolice Zugdidi
Gdzieś w trasie
Okolice Zugdidi
Czasami zamiast twarzy są tylko symbole
Gdzieś przy trasie, niedaleko Martvili
Chkhorotskou
Chiatura
Okolice Chkhorotskou, jeden z nielicznych zadbanych pomników
Orsantia
okolice Dżwari
okolice Dżwari
Lia
okolice Khety
Salkhino




1 komentarz:

  1. Relikty przeszłości, swoją droga pamietam obchody 9 maja nawet w Polsce. My tez mamy takie relikty, pochowane gdzieś z dala od wszystkich.

    OdpowiedzUsuń